Tuesday, October 5, 2010

NOSTALGIA MELAYU

FATAMORGANA REALITI DAN HARAPAN

UMNO, PAS, ABIM, KEADILAN BUKAN MELAYU


Ibu bapa Tun Sheikh tidak banyak adik-beradik tetapi sangat banyak saudara-mara. Dalam diri Tun Sheikh semacam ada sumpah sesumpah. Ini adalah kerana jika dianalisis DNA atau genetik maka akan kedapatan domain genetik bangsa yang pelbagai. Pada zahir memang tidak kelihatan kecuali Melayu.Hakikatnya ada genetik atau darah Arab,Jawa, Cina, Melayu, Bugis, India dan sakai sama ada seletar atau sakai darat. Yang pasti tidak ada ialah darah orang putih, Jepun atau Negero kerana tidak pernah mendengarnya dari orang tua atau saudara mara.

Seingatan Tun Sheikh, masa kanak-kanak sebelum sekolah sehingga darjah 2 atau berumur 8 tahun, sering ikut bapa membonceng basikalnya menziarah saudara-mara. Selepas itu hingga berusia 12 tahun menaiki beca. Menjelang remaja, dengan kereta dan setelah Tun Sheikh berusia 15 tahun, bapa Tun Sheikh di rumah diziarahi sanak saudara, murid-muridnya dan sahabat handai serta keluarga mereka sehinggalah bapa Tun Sheikh meninggal dunia ketika Tun Sheikh berusia 18 tahun.

Apa yang Tun Sheikh ingin nukilkan di sini ialah nostalgia pengalaman Tun Sheikh ketika mengikut bapa sejak kecil itu. Dan saudara-mara bapa memang agak pelik pada perasaan Tun Sheikh ketika kecil dulu tetapi apabila menjelang dewasa, Tun Sheikh mengerti dan faham asal punca dan asal usul mahupun susur galurnya. Domain pemikiran kami adalah Melayu tetapi ciri-ciri dan sifat kesempurnaan Melayu masih fleksibal dan subjektif.

Ketika mengikuti bapa mengunjungi saudara Arabnya maka jadilah bapa Arab celup Melayu. Tun Sheikh masih jelas mengingati ketika menjadi penunggu setia ketika bapa mengunjungi saudara Jawanya atau ketika bertandang ke rumah Tun Sheikh. Mereka bertutur Jawa dan bapa Tun Sheikh bertutur Melayu. Begitu juga dengan saudara-mara Tun Sheikh dari bangsa Cina Melaka, mereka bertutur baba dan banyak Melayu pelatnya manakala bapa Tun Sheikh juga sedikit-sedikit bercakap Cina yang Tun Sheikh tidak faham dan bercampur pelat Cina Melayunya.

Kalau bertandang ke rumah saudara-mara bapa yang berabuk cakap Inggerisnya, bapa Tun Sheikh macam ayam dangan itik. Mereka cakap orang putih dan bapa Tun Sheikh cakap Melayu. Tapi yang pasti bapa Tun Sheikh tidak faham bahasa Tamil atau India kecuali sedikit urdu yang mirip kearaban dan itu pun lebih seperti ayam dan itik.Bahasa ayam dan itik bermaksud, mereka bertutur urdu bercampur arab pasar dan bapa memahaminya dengan membalas cakap Melayu dan sekali sekala bercampur aedikit dengn ungkapan perkataan-perkataaan mereka.

Itu pengalaman Tun Sheikh. Jika mereka membincang tentang bab keilmuan akhirat biasanya bapa Tun Sheikh sekali sekala menyampuk dan dia adalah pendengar yang baik. Selain itu Tun Sheikh rasa bapa adalah mahir memprovokasi secara positif atau memacu sehingga saudara mara yang alim atau lebih mengetahui tidak malas untuk bercerita. Jika bab atau pasal penghidupan atau pengalaman hidup seharian, biasanya bapa sama-sama memainkan peranan berbalas hujah.

Nostalgia yang paling berkesan di sanubari Tun Sheikh ialah mengenai apa yang dikenali sebagai fahaman politik sekarang. Yang ini agak kontrovesi kadang-kadang sehingga bertekak dan kadang-kadang sampai tidak bertegur sapa. Ada pemikiran UMNO, PAS, DAP, Sosialis (dulu Parti Tanduk Lembu). Kadang-kadang ketika panas bertekak sehingga terbawa-bawa menyindir seperti kata-kata kamu ni kuat Cina jangan terlalu sosialis, kamu ni keling atau kamuni malbari janganlah berotak malbari, Jawa, Arab dan sebagainya.

Sempena musim raya ini, Tun Sheikh sering tersenyum sendiri seorang diri menggenang nostalgia itu lebih-lebih lagi apabila berkumpul dengan anak-anak saudara, sepupu dan sebagainya apabila dalam serumah kampung kami pelbagai wajah berkumpul bergembira bersama. Ada muka Cina sepet, muka India Mamak (cuma kulit tidak hitam legam) ada muka Arab, Jawa dan yang sering menjadi hero dan ramai peminat ialah yang bertampang Melayu yang lembut dan manis. Yang peliknya yang muka Melayu manis ini pulak yang majoritinya berbudi bahasa dan jarang buat perangai yang tidak menyenangkan orang tua atau orang dewasa. Sayang sekali semua mereka yang pelbagai tampang tidak mengetahui bahasa lain kecuali Melayu dan bahasa Inggeris yang diajar di sekolah. Di antara mereka, majoriti yang memiliki akhlak terbaik ialah yang bersekolah agama.

Sehubungan dengan itu Tun Sheikh yakin, Melayu terbaik bukanlah Melayu Arab, Melayu Cina, Melayu India, Melayu UMNO, Melayu PAS atau sebagainya. Tetapi yang terbaik ialah mereka yang berakhlak agama Islam. Maka tentu sekali Tun Sheikh tidak akan bias kepada pelbagai pemikiran politik yang bias kepada sesuatu. Apa yang terpenting ialah memahami agama dan mengamalkannya bukan menggunakannya untuk kepentingan seperti amalan UMNO atau disempitkan pengertiannya seperti PAS. Atau mungkin saja wadah yang PAS gunakan itu telah terbatas atau telah dihadkan oleh musuh-musuh Islam sehingga Islam yang diperjuangkan oleh PAS kelihatan terlalu kerdil.

Maka marilah kita bersama-sama bersatu di bawah panji-panji Islam, bukan panji-panji UMNO atau panji-panji PAS jika kita merasakan PAS terlalu terbatas.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Nostalgia
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere